Головна » Статті » Мої статті

Основні риси традиційної волинської кераміки (ч. 2 - посуд XIX-XX століття)

Основні риси традиційної волинської кераміки. Посуд XIX-XX століття.

 

Розглянувши вплив технології виробництва, можна перейти до дослідження окремих типів волинської кераміки. Найпридатнішою базою для аналізу стануть вироби кінця XIX – XX століття. Вони збереглись у достатній кількості, порівняно з більш ранніми віками, а також не зазнали впливу новітніх тенденцій. Мається на увазі зміна акценту від ужиткового до сувенірного виробу, а також глобалізація інформаційного простору, завдяки якому сучасні гончарі легко запозичують нові форми і види, віддаляючись при цьому від суто волинських гончарних традицій.

Загалом в асортименті типової продукції гончарів краю переважав ужитковий посуд з простим, лаконічним декоруванням або зовсім без нього. У північних осередках гончарства історичної Волині різноманіття продукції менше, оскільки населення переважно займалось сільським господарством, не маючи статків на купівлю дорогих виробів. Незаможні мешканці могли купувати посуд для приготування їжі, а для інших потреб використовували дерев’яні аналоги, адже лісів довкола було багато. Найбільш поширеними були наступні гончарні вироби:

  • Горщики
  • Глечики (глеки, гладущики, дзбанки, баньки)
  • Миски і тарілки
  • Макітри і корчаги
  • Друшляки (цідильники)
  • Ринки
  • Кухлі (чашки, горнята)
  • Слоїки

В асортименті місцевих майстрів могли зустрічатись барильця, баклаги і фляги, але їх, скоріше за все, робили на замовлення, оскільки місцеві мешканці рідко подорожували. Аналогічними разовими виробами були і круглі куманці і плескачі, виготовлення яких потребувало хороших навиків. Тому переважну частку виробів становив простіший ужитковий посуд, для виготовлення якого застосовувались перевірені поколіннями технології.

 

ГОРЩИКИ

 

Горщики – це багата різноманітними формами і розмірами група предметів посуду, які використовувалися для зберігання і приготування їжі. Горщики можуть бути відкритими або з накривкою, щоб краще тримати тепло і не давати випаровуватися волозі з продуктів (пропарювання). Форма подібна до буряка зі зрізаним низом, щоб горщик було зручніше ставити і виймати з печі, використовуючи рогач. Наявність вушок необхідна, щоб було зручніше користуватися горщиком для зберігання рідини, коли виріб дублює функції глека.

Горщики з фондів Волинського краєзнавчого музею (далі - ВКМ)

Тулуб у волинських горщиків каплеподібний, частина з найбільшим діаметром (опук) розташована у верхній половині ближче до вінець, рідше посередині. Нижня частина плавно звужується до дна, стінки якого можуть бути вертикальними або з легким розширенням внизу. Вінця невисокі, зазвичай ледь розхилені назовні. Нерідко у верхній частині вінця робили потовщення, щоб вони не тріснули при висиханні і випалюванні виробу, а також були міцніші при використанні.

 

У залежності від призначення горщики бувають з одним або двома вушками, а то й зовсім без вушок. Серед волинських горщиків кінця XIX-XX ст. більш розповсюджені вироби з одним вушком невеликого розміру. Неширока пласка дужка з округленими краями кріпиться у верхній частині виробу. Верх вушка приєднується або зразу під вінцями, або на одному рівні з ними. В останньому випадку може зустрічатися різкий загин вушка з горизонтальної площини вінець у плавну дугу. Подібні різкі переходи додають горщику оригінальності, але негативно позначаються на міцності вушка, тому частіше використовувалась плавно загнута форма. Нижній край вушка опирається на тулуб, якщо він приєднується до нього вище найширшої частини, або плавно переходить в неї.

 

Вушка (ВКМ)

 

Оскільки горщики використовували для приготування їжі, їх часто покривали поливою зсередини. Завдяки цьому виключалось просякнення у пористі стінки рідини, жиру чи забруднень, а також полегшувався догляд за чистотою виробу. Зовнішня поверхня з продуктами майже не контактувала, тому її покривали поливою рідко, маючи на меті поліпшити зовнішній вигляд, а не функціональність виробу. Для декору могли використовуватися кілька смужок на плечах тулуба, на чорнодимленій кераміці зустрічаються промальовані геометричні чи рослинні орнаменти, наприклад, сосонки.

 

Чорнодимленй горщик (ВКМ)

 

2 горщика (В.Корнійчук)

 

 

 

ГЛЕЧИКИ

 

Велика група гончарних виробів, куди входять окремі групи посуду, які виділяють окремими назвами за певні притаманні їм риси: глеки, гладушки, дзбанки, баньки.

 

Глеки

На Волині нижня частина глечиків зазвичай нагадує форму місцевих горщиків – зрізана знизу крапля,  у якої опук тулуба розташований посередині висоти або вище цієї лінії. Профіль нижньої частини може бути прямим або злегка опуклим. У верхній частині круті плічка плавно переходять у пряму шийку, наявність якої відрізняє глечики з широкими вінцями від горщиків. Іноді шийка і вінця утворюють єдине ціле, починаючись від лінії зламу над плечиками тулуба, але частіше вінця відокремлені від шийки. Іноді для цього робили потовщену лінію, щоб підкреслити перехід візуально. Вінця бувають прямими або розхиленими  назовні. Для зручності зливання на вінцях могли робити ливничок, защипуючи і видовжуючи частину вінця навпроти ручки. Ручку робили у формі невеликої пласкої дужки, верхня частина якої кріпилась до шийки, а нижня – до тулубу. Також зустрічаються глечики зовсім без ручок.

2 глеки (В.Корнійчук)

 

Глечики (ВКМ)

Глечики (ВКМ)

Гладущики

Гладущики – глеки, які використовувалися переважно для зберігання молока і молокопродуктів. Форма подібна до горщика, але значно стрункіша, помітно окреслюється тулуб і шийка. Профіль шийки прямий, вертикальний або під невеликим кутом розширення догори.

Загалом форма дуже обтічна, відсутній носик для зливання рідини, а також валик на вінцях (можливо, саме ця гладкість і дала назву виробу).

Гладишки

Гладишки (В.Корнійчук)

 

 

Гладущики (ВКМ)

Гладишки (ВКМ)

Дзбанки

Дзбанок  – це глек з більш витонченою формою. Шийка і горловина значно вужчі, ніж у гладишки, а також є носик для зливання рідини.

Дзбанок (ВКМ)

Дзбанок з витискуванням (ВКМ)

Баньки

Банька – вузькогорлий глек для зберігання і перенесення води, олії, дьогтю і інших рідин. Від дзбанка банька відрізняється майже повною відсутністю шийки.  Форма корпуса – куляста, місце з найбільшим діаметром частіше розташовано посередині, хоча може бути трохи вище/нижче цієї лінії. На шийці часто роблять потовщення (рубець).

Банька

Банька

Баньки (фото Г.Істоміної)

 

Баньки (ВКМ)

Баньки (ВКМ)

 

 

МИСКИ І ТАРІЛКИ

 

Тарілки – це посуд, який переважно використовувався для подавання на стіл різних страв, що впливало на їхню форму і розмір. Миска відноситься до глибоких тарілок, нагадуючи формою невелику макітру чи широку чашку без ручки. Такий посуд більш функціональний, він міг використовуватися для перших страв, а також у тих випадках, коли сім’я їла з однієї посудини.

 

Форма волинських тарілок зазвичай проста. Низький циліндрик денця сполучений зі зрізаним конусом, у якого боки можуть бути прямими або трохи заокругленими. Вінця можуть бути прямостоячими, або з невеликим потовщенням, або розхиленими назовні у горизонтальній площині. Також зустрічаються тарілки зі зламом (ребром) на верхній третині або середній частині, від якого починаються прямі або трохи розхилені назовні вінця[1]. Після лінії зламу вінця також можуть переходити у вертикальну площину, як це видно на фото (миска з зеленою поливою).

Миски (ВКМ)

Миски (ВКМ)

Тарілки постійно контактують з їжею, і їх зазвичай поливили зсередини, щоб запобігти потраплянню в мікропори жирів чи рослинних кислот і полегшити миття посуду. Поливи використовувались як одного кольору, так і з різними візерунками. Узори формувалися або хаотичними вкрапленнями поливи іншого кольору (мармурування), або нанесенням орнаменту при повільному обертанні виробу на гончарному крузі (ріжкування, фляндрівка). На Волині зустрічались і чорнодимлені тарілки. Така кераміка має щільнішу структуру, тому стійкіша до потрапляння забруднень у товщу виробу, і не потребує додаткової обробки. Проте майстри часто залощували зовнішню частину виробів з декоративною метою, щоб надати глянцю чи утворити орнаменти завдяки різниці фактури матової і лощеної поверхні.

Миски: розпис, мармур (фото Г.Істоміної)

2 миски

Чорнодимлені миски (В.Корнійчук)

 

 

МАКІТРИ

 

Макітра – універсальний посуд, який широко використовували для кулінарії: для перетирання маку і інших зерен, приготування тіста, тушкування страв чи подачі їх до столу, квашення і соління городини, тримання води чи підігріву молока при готуванні сиру і т.д. Навіть дещо надщерблені макітри не викидали, бо їх можна було використовувати у побуті для зберігання сипучих продуктів (крупи, цукор, сіль тощо) чи інших функцій.

За формою макітри подібні до глибокої миски з невеликим дном, але об’єм у них значно більший. Найбільш практичними і поширеними були вироби на 3-5 літрів, хоча майстри виготовляли окремі макітри значно більшого об’єму – для приготування страв на весілля чи інші оказії.

 

 

 

Макітри (ВКМ)

Чорнодимлені макітри

Чорнодимлені макітри (В.Корнійчук)

 

Волинські макітри взагалі досить присадкуваті, якщо порівнювати їх з виробами Лівобережжя. Особливо ця риса притаманна для виробів Західного Полісся, порівняно з яким вироби інших регіонів історичної Волині мають більш видовжені пропорції із збереженням широкого діаметру денця. Розхилені боки мають закруглений профіль і переходять у відігнуті вінця у найширшій точці або після невеликого звуження. Вінця відігнуті, потовщені, зовнішній діаметр зазвичай перевищує найширше місце тулуба. В залежності від використання існує багато різновидів макітр, відмінних за різними характеристиками: пропорціями, формою, наявністю вушок, розмірами, використанням поливи і т.д. Оздоблення зазвичай мінімальне, часто це одне або кілька кіл, зроблених опискою чи рельєфним способом.

 

ЦІДИЛЬНИКИ

 

Цідильники, або друшляки, це посуд для проціджування окремих компонентів страв під час приготування або промивання продуктів. Форма нагадує глибоку миску з широким дном, на поверхні якої рівномірно розташовані отвори маленького діаметру. Бокові стінки досить високі, розхилені, у профілі можуть бути прямими або пологими.

Друшляк (ВКМ)

 

 

 

СЛОЇКИ

 

Слоїки – високий посуд майже циліндричної форми, горло ледь звужене. Дно широке, щоб надати додаткової стійкості, трохи виступає за основу тулуба. Стінки тулуба можуть бути майже прямими або помітно опуклими у профілі, плавно розширяючись догори. Найширше місце знаходиться у верхній частині, далі йдуть невеликі плечі, які плавно переходять у розхилені назовні вінця. Іноді між вінцями і плечима тулуба наявна вузька шийка, що робить слоїк витонченішим, схожим на амфору. Діаметр вінець менший, ніж максимальний діаметр  тулуба. Декорування мінімальне: на плечиках може бути кілька концентричних кіл, поверхня може бути повністю або частково поливаною.

 

Слоїк (Істоміна)

Керамічний слоїк (фото Г.Істоміної)

Слоїк

Слоїк (Колекція майстерні "Глечики")

 

 

РИНКИ

 

Ринка — глибока керамічна сковорода з ручкою-тулійкою. Дно пласке і широке, щоб одночасно можна було обсмажити більше продуктів. До стінок тулуба біля дна доточували три ніжки, що дозволяло ставити посуд на відкритий вогонь. Ринки часто використовували як альтернативу горщикам, коли не було можливості готувати в печі, тому їх робили досить глибокими. Загалом, форма нагадує глибоку миску чи макітру на ніжках, адже верх мав бути достатньо розхиленим для перемішування компонентів страв під час приготування. Стінки прямі, закінчуються профільованою горловною. Ручка-держак досить широка, тому її робили трубчастою, бо товстий шар глини потрібно повільніше нагрівати при випалі, інакше він може вибухнути. Ручка кріпиться до тулуба у верхній третині висоти трохи нижче рівня вінець. Поверхня не декорована, проте зазвичай поливана, щоб поліпшити функціональні характеристики посуду. Іноді для цього використовувались кілька полив різного кольору, а низ з ніжками зовні міг бути і без поливи.

 

Ринка-триніжка

Ринка-триніжка (фото Г.Істоміної)

 

 

ЧАШКИ

 

Глиняний посуд невеликого розміру для пиття з вузьким верхом і ручкою. За сукупністю відмінних ознак серед цієї групи виділяють кухлі і  горнята. Кухоль мав більшу висоту і об’єм, тоді як горнятами називали маленькі і гарно оздоблені чашки.

Чашки

Форма чашок відрізнялись у різних майстрів, і навіть один майстер міг виготовляти кілька різних видів. Денце невеликого розміру, проте у відношенні до основи тулуба його пропорція може відрізнятись. Тулуб плавно закруглюється знизу і переходить у стінки з прямим, іноді злегка опуклим профілем. Загалом тулуб може нагадувати невелику макітру чи зрізаний посередині глек. Вінця зазвичай продовжують лінію тулубу, але у верхній частині може бути «ребро» або потовщення стінок, яке візуально відділяє верх виробу. Невелика ручка пласка або закруглена, кріпиться до тулуба у нижній третині і під вінцями. Декор відсутній або лаконічний – у формі концентричного кола у верхній частині. Поверхня може бути необробленою або поливаною.

Чашки (ВКМ)

Чашки (ВКМ)

Кухлі

Форма волинських кухлів циліндрична або конусоподібна, є вухо, вінця профільовані, тобто мають невелике потовщення. Форми можуть бути такими ж різноманітними, як і в чашок. Наприклад, у кухля (на фото) стінки не розходяться, а звужуються догори. Декор може бути більш розмаїтим.

Глиняний кухоль

Кухоль (фото Г.Істоміної)

 

Горнята

Горнята – споріднений з чашками столовий посуд, але меншого розміру і більш витонченіших пропорцій. Працюючи над такими виробами, майстри могли надати їм форму мініатюрного глечика чи горщика, а також декорували їх з більшою увагою. Щоб такий виріб добре тримав рідину, маючи при цьому тонкі стінки, його поверхня повинна бути щільнішою, ніж традиційна кераміка, тому горнята випалювалися по технології чорнодимленої кераміки.

Горнята

Горнята (В.Корнійчук)

 

 

ФЛЯГИ І БАКЛАГИ

 

Керамічний посуд для перенесення рідини в похідних умовах на Волині не був поширений, але серед виробів місцевих майстрів зрідка зустрічається.

 

Фляга – це похідна посудина для транспортування води. У домашніх умовах могла використовуватися для зберігання вина чи інших напоїв. Форма обтічна, видовжена, циліндрична або плоска, але обтічна. Стінки прямі або опуклі. Знизу перехід у горизонтальну площину різкий, бо діаметр денця не набагато менший від діаметра тулуба. Зверху робили невеликі плечики, які закінчувалися невисокою шийкою. У верхній частині могло кріпитися невелике вушко, через яке просовували мотузок для транспортування фляги. Низ вушка кріпиться до завершення тулубу, а верх – до кінця плечиків, майже прилягаючи до основи шийки. Висота шийки дуже мала, щоб вона випадково не відбилась. Вінця шийки часто закінчуються валиком. Поверхня могла бути поливаною, щоб краще тримати вологу упродовж тривалого часу.

Фляги керамічні

Фляги (фото Г.Істоміної)

Баклага – похідна посудина більшого об’єму, ніж фляга. Форма нагадує сплющену кулю або низький циліндр, через що баклаги також називали «плескачами». На баклазі робили кілька вушок, щоб її можна було вчепити до ременя. Деякі форми баклаг на Волині називали «пушка». На фото представлена така посудина з фондів Волинського краєзнавчого музею. Загальна форма нагадує невелику макітру, накриту мискою. Дно і верх плоскі. На лінії опуку помітний шов, по обидва боки якого кріпляться розташовані навпроти одне одного невеликі вушка. На цій же лінії кріпиться невелике, трохи розхилене назовні горло з валиком на вінцях. Найбільш імовірно, що для виготовлення такої пушки майстер спочатку формував окремі частини, які потім були склеєні по лінії шву рідною глиною (шлікером). Далі виріб частково залощували і випалювали по технології чорнодимленої кераміки.

Керамічна баклага-пушка

Баклага-пушка (ВКМ)

 

 

ЧАЙНИКИ І НОСАТКИ

 

Чайники і носатки об’єднує наявність трубчатого носика для наливання рідини. Чорнодимлені вироби відрізнялися більш витонченою формою, адже вони могли краще утримувати рідину при меншій товщині стінки.

 

Чайники

У чайників носик зазвичай піднятий догори, щоб його кінець був на одному рівні з вінцями або вище від них, тоді чай не буде розливатися при перенесенні посуду. Оскільки основа носика часто кріпилася на рівні опуку чи трохи вище, то трубка була подовженою. Зазвичай вона починалась з широкого отвору, який плавно звужувався до кінця. На кінці в нижній частині горла робили невеликий ливничок для кращого зливання чаю. Вушко-ручка розташована навпроти носика і кріпиться у верхній і нижній частині тулубу. Тулуб кулястий чи горщикоподібний, зверху невеликі вінця, призначені для утримування кришки. Діаметр верхнього отвору частіше перевищує діаметр денця, хоча в окремих виробів він міг бути рівним і навіть меншим за нього. Накривка нагадує звужену догори тарілочку з конусоподібним дном, яке закінчується потовщенням чи кулькою, щоб накривку було легше знімати. Загалом форми чайників були дуже різноманітні, імітуючи металеві і фарфорові вироби, які з’явились трохи раніше від керамічних чайників. При цьому у глиняного посуду розмір зазвичай був більшим, адже стінки кераміки досить товсті. Гончарі могли виготовляти чайники і на 1-3 літри, щоб тримати в них окріп, адже кераміка добре зберігає температуру. Для заварки виготовляли менші чайники – 0,3-1 л. У заварниках великого розміру краще заварювати крупно-листовий чай, листя якого суттєво збільшується в об’ємі при запарюванні і всередині не лишається місця для рідини.

Чорнодимлена кераміка - чайник і кружка

Чорнодимлена кераміка: чайник і кружка (В.Корнійчук)

 

 

Носатки

Носатка – посудина для наливання рідин. Від чайника відрізняється відсутністю кришки і формою тулуба, який більше схожий до обрисів глечика. Носик коротший і менше направлений догори, оскільки його приліплювали у верхній частині, що зменшувало ймовірність витікання рідини при наливанні і перенесенні.

 

 

(с) А.Філозоф

 


[1] Миски з ребром (Романець Т.А. Стародавні витоки української народної кераміки: Навч.посіб. для сут.вузів. – К.: Просвіта, 1996. – с. 27.

Категорія: Мої статті | Додав: Agni (11.11.2015)
Переглядів: 3113 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar